1027
Wiktor Pental
Motorcycles in Plac Pocztowy on the A-1 Północe (Willowe) Estate, a motorbike race. In January 1950 the Polish Automobile Club ceased its activity. It was superseded by the Polish Automotive Association (established as a result of merging the Polish Automobile Club dating from 1909 and the Polish Motorcycle Club founded in 1924). In an attempt to save the Automobile Club and the Motorcycle Club, the Minister of Infrastructure was petitioned to include the Automobile Club in the Tourist Council as a representative of automotive tourism, and in the six-year-plan. It was jointly decided that the organisation would be restructured (to cover rural areas as well), members of the ZMP Union of Polish Youth should be invited to the Board, all members would undergo a training devised by the PZPR Polish United Workers’ Party, units for working and rural youth would be established, and equipment would be purchased for the most talented who would also receive technical support. A new association was founded: PZM – the Polish Automotive Association. In early 1956, the PZM Main Board issued guidelines on the reorganisation of local units. Local Boards began to arrange Automobile Clubs which replaced Training Centres. Aside from their sport-related activities, Automobile Clubs were supposed to develop the training infrastructure with an equipment and supply base as well as to keep staging events. As a result, new organisations sprang within the PZM, including the Kraków Automobile Club or the Nowa Huta Automobile Club with its headquarters at ul. Klasztorna 1. In 1957 the PZM units were once again reorganised. The Polish Automobile Club was re-established along with its voivodship branches. On June 1, 1957, the Kraków Automobile Club was reactivated, and the premises of the Nowa Huta club were taken over and transformed into the Technical Centre. Second half of the 1950s. Motocykle na Placu Pocztowym na osiedlu A-1 Północ (Willowe), wyścig motocyklowy. W styczniu 1950 roku został zlikwidowany Automobilklub Polski. Na jego miejsce powstał Polski Związek Motorowy (jako efekt połączenia Automobilklubu Polski z 1909 roku i Polskiego Związku Motocyklowego z 1924 roku). Chcąc ratować AP wraz z PZM postanowiono wystąpić do Ministra Komunikacji o wprowadzenie Automobilklubu do Rady Turystycznej jako przedstawiciela turystyki motorowej oraz włączenie AP do planu 6 – letniego. Uchwalono wspólne postanowienia, takie jak przebudowa struktury organizacji (włączenie ośrodków wiejskich), zaproszenie do Zarządu działaczy ZMP, przeszkolenie działaczy zgodnie z intencjami władz PZPR, powołanie ośrodków dla młodzieży robotniczej i wiejskiej, jak również zakupienie dla najbardziej zdolnych sprzętu oraz udostępnienie pomocy technicznej. Powołano wspólnie odnowioną organizację czyli PZM. Z początkiem 1956 roku Zarząd Główny PZM wydał wytyczne do reorganizacji terenowych agend. Zarządy Okręgowe przystąpiły do organizacji „Automobilklubów”, które powstały w miejscu Ośrodków Szkolenia. Automobilkluby miały za zadanie, oprócz działalności sportowej, rozwijać struktury szkoleniowe ze sprzętem i zapleczem oraz pełnić dalej rolę organizatorów imprez. W ten sposób powstały kolejne organizacje w ramach PZM, m.in.: Automobilklub Kraków czy Automobilklub Nowa Huta z siedzibą przy ul. Klasztornej 1. W 1957 roku PZM dokonał kolejnej reorganizacji oddziałów. Powołano ponownie Automobilklub Polski oraz wojewódzkie oddziały Automobilklubów. 1 czerwca 1957 roku w Krakowie reaktywowano Automobilklub Krakowski oraz przejęto lokal w Nowej Hucie po tamtejszym klubie, tworząc Ośrodek Techniczny. II połowa lat 50. XXw. Photo by Wiktor Pental/idealcity.pl
Miejsce
Nowa Huta
Czas
4 April 1954
Tagi
leisure, motorcycle race, race, motorbike, motorcycle, motorcyclist
GPS
50.071193, 20.049921

Geolokalizacja

Twoje notatki